niedziela, 14 grudnia 2014

Szuba po mojemu.

Szuba to ciepłe okrycie konkretnie podbite futrem. Czy w związku z tym nazwę  zimowego okrycia skojarzono z sałatką śledziową? Jeśli tak to ktoś miał fantazję spożywając śledzika w sałatce warstwowej ;))
Bo szuba w regionalnej gwarze (okolice Białegostoku) to sałatka warstwowa kartoflowo-warzywno-śledziowa z dużą ilością majonezu. Różne kombinacje tej sałaki jadałam lub oglądałam.I o różnych kombinacjach warstw opowiadały znajome z moich okolic.O różnych kombinacjach czytałam.Nazwa mniej regionalna to śledzie pod pierzynką. Składniki jakie można użyć do sałatki to:śledź,cebula,marchew,kartofel(nazwa to tutejsza gwara),burak, ogórek kiszony lub korniszon,jajko i oczywiście majonez.Warzywa korzeniowe i jajka oczywiście gotowane,a cebula surowa.Majonez można wymieszać z jogurtem i/lub dodać odrobinę musztardy.


    Składniki na moją szubę:
7 ziemniaków,
5-6 marchwie,
4-5 cebul,
5-7 płatów solonych,
majonez+ musztarda
kilka buraków marynowanych(zazwyczaj używam gotowanych)
kilka ogórków typu korniszon
salaterka-dość duża i przeźroczysta jeśli chcę by efekt warstw był widoczny.

***ilość składników dobieramy tak by warstwy były równe***

Marchew i ziemniaki gotujemy i obieramy.Jeśli śledzie są bardzo słone  płuczemy je pod bieżącą wodą. Na dno salaterki układamy kolejno starte na tartce jarzynowej ziemniaki,marchew;pokrojoną w kostkę cebulę i pokrojone również w kostkę śledzie.Wszystko smarujemy majonezem.Warstwa powinna być dość gruba,ale ja tego akurat nie przestrzegam.Na wierzch układam pokrojone warzywa z marynaty.




Niestety mankamentem tej wersji są buraki,które rozmazują się.Dlatego używam marynowanych,by wyglądało bardziej estetycznie(chociaż z gotowanymi smakuje lepiej wg mnie).
W wersji "świątecznej" staram się bardziej udekorować ;)
Zazwyczaj są to gotowane jajka .Białka kroję w kostkę,żółtka rozkruszam i też smakuje rewelacyjnie.
Kalorie majonezu na zimowe dni nie zaszkodzą  jeśli zachowa się umiar w ilości zjedzonej szuby;)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przyjmę wszelkie uwagi co do zawartych treści!